Cele przedsiębiorstwa
Celem przedsiębiorstwa formułowane są na podstawie misji oraz na podstawie analizy wewnętrznych i zewnętrznych warunków działania. Misja to koncepcja działania, formułowana tak by akcentowane były korzyści, jakie firma przynosi konsumentom. Konsekwencją zadowolenia klientów są korzyści przedsiębiorstwa. Misja powinna oddawać sens istnienia określony z punktu widzenia klientów. Bardzo ważna jest również strategia działania, która pokazuje jak dotrzeć do określonego i z góry założonego celu w strategii uwzględnia się mocne i słabe strony firmy, a także działalność konkurencji. Przedsiębiorstwa wyznaczają sobie na ogół kilka celów. Są to między innymi: zysk, wysoka marża, wzrost udziału na rynku, wzrost sprzedaży oraz zmniejszenie kosztów handlowych. Gdy celów jest dużo, należy przyjąć ich hierarchię. Działalność inwestycyjna ogranicza zyski firmy, ale jest także źródłem udziału w rynku. Często realizacja jednego celu ułatwia osiągnięcie drugiego. Warunkiem podniesienia standardów obsługi jest wcześniejsze poniesienie kosztów. Z kolei realizacja zysków umożliwia modernizację obiektów handlowych. Pracownicy przedsiębiorstwa powinni znać cele przyjęte przez firmę. Znajomość celów zwiększa skuteczność działania.